"The wider we read the freer we become." /Jeanette Winterson/

litfan

litfan

Jack Kerouac: On the road /Úton/ (1957)

2011. december 19. - Barbie66

Nagyon irigylem azt a szabadságot és gondtalanságot, amivel Kerouac hősei nekivágnak a nagy amerikai kontinensnek, és keresztül-kasul bejárják azt. A 40-es, 50-es évek Amerikájában járunk persze, hatalmas autók, jazz, a csapból is benzin folyik, hiszen rég túl vagyunk már a nagy gazdasági válságon. Nincs terrorizmus, nincs politika, csak a kalandvágy, ami sosem hagyja nyugodni hőseinket: amint megérkeznek New York-ból San Francisco-ba, már fordulnak is vissza. Nem mintha anyagi helyzetük tenné lehetővé ezt a kalandozást, épp ellenkezőleg, a pénz hiánya még izgalmasabb helyzetekbe sodorja őket, még több érdekes emberrel találkozhatnak, amíg egy tank benzinrevalóért güriznek egy gyapotföldön, vagy egy étterem konyhájában.

Sajnos van a könyvnek egy másik, kevésbé "happy" oldala is, ha nem a főszereplők, hanem feleségeik, barátnőik és gyerekeik szemszögéből nézzük az eseményeket. Ők csak annyit tapasztalnak a leírt kalandokból, hogy hónapokig kell egyedül, kereset nélkül fenntartaniuk magukat, vagy épp pénzt küldeniük a ki tudja hol csavargó léhűtőknek. Ez a nézőpont persze nem jelenik meg a könyvben, mert csak rontaná az összképet, és belerondítana az életművészek dicsőítésébe. Nincs szó arról, hogy ilyen kalandokra csak férfiak képesek, mert csak ők bírnak olyan fokú önzéssel, ami lehetővé teszi családjuk hátrahagyását. Ez az a szempont, ami miatt nem tudtam maradéktalanul élvezni a könyvet, sőt, bizonyos részeknél kifejezetten idegesített a gyerekes és egocentrikus "férfiak" őrült ámokfutása.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://litfan.blog.hu/api/trackback/id/tr433475222

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

HLevi 2012.12.09. 17:51:41

Erre már biztos reagáltam valamit, talán nem is egyszer, de most sem tudok elmenni melette.
Először is had jegyezzem meg, hogy a második bekezdésben leírt találat ügyes volt, nekem ez nem esett le addig, amíg fel nem hívtad rá a figyelmemet. Ilyet csupán egy szigorúan fürkésző női szem vehet észre. :P
Egyébként, amennyire emlékszem, egészen jól összefoglaltad a sztorit, de azt hiszem a lényeget kihagytad.
Persze lehet, hogy ebből a könyből egyedül ez nem jön le, de mint Kerouac legtöbb művéből, ebből is sugárzik egyfajta fájdalom (életfájdalom, ha tetszik), ami engem nagyon tisztán és áthatóan ért el. Én úgy gondolom, hogy ez a téma, és ennek a kibontása, átélése, Kerouac művészetének az egyik kulcsa - ha nem a fő -, és ez már ebben, az első könyvében meg is jelenik. Ezt az aspektust mindenféleképpen fontosnak tartom megmlíteni.
Ha javasolhatnék valamit, akkor az az lenne, hogy a "friss" érdeklődő ne ezzel, hanem a második könyvvel, a Dharma hobókkal kezdjen.
Jó írás, gratulálok! :)
süti beállítások módosítása