Anna Karenina története tökéletes példázata annak, hogyan teszik tönkre az egyén életét az ostoba társadalmi konvenciók és a képmutatás. Főhősünk egy olyan kor szülötte, melyben a nők csak akkor értek valamit, ha férjük volt - a kapcsolat minősége nem számított - minden más esetben kiközösítette őket a "társaság". Ez a válogatott nemesekből álló csoport volt a mértékadó, mindenki igyekezett megfelelni az elvárásaiknak, eljátszani a szerepet, amit megköveteltek tőlük. A látszatra végletekig figyeltek, bármiféle apró kilengést szigorúan megvetettek: ez a társaság elnézően vette tudomásul, ha egy nős férfi bordélyházba járt, vagy egy férjezett asszony szeretőt tartott, mindaddig, amíg nem vitte túlzásba, azaz nem vállalta fel nyilvánosan. Számomra nagyon kicsavart erkölcsi rendnek tűnik, hogy az őszintén vállalt, igazi érzelmeken alapuló kapcsolatokat (mint Annáé és Vronszkijé) üldözték, a sekélyes és titkolt viszonyok fölött viszont szemet hunytak. Az már csak hab a tortán, hogy "természetesen" a férfiak és nők ezúttal is külön megítélés alá estek.
Ilyen körülmények között nem csoda, hogy Anna és Vronszkij kapcsolata, legyen bármilyen erős is, halálra van ítélve. A társadalom nyomása alatt összeroppan nemcsak a viszonyuk, de maga Anna is, hiszen kegyetlen dilemma elé állítják: vagy éljen "rendes" férjes asszonyként, de egy rideg, érezni képtelen férfival, vagy pedig válassza a szerelmet, de legyen kitaszított és soha ne lássa viszont a fiát. Persze ennyire nem fekete-fehér a kép, érdekes lenne jobban körüljárni a megcsalt férj szerepét is, hiszen valahol ő is áldozat. Tolsztoj is igyekszik bemutatni a téma összes szempontját, két ember szerelméből társadalmi kérdést kovácsolva, azonban nagy igyekezetében, hogy minden apró részletet láttasson, sajnos elveszik a lényeg, a fő mondanivaló. A motívumok széles tárházából (úgy, mint: politika, társadalomtudományok, vallás, gazdaság, filozófia) talán mindenki megtalája a neki legkedvesebbet, azonban egységes szemlélet, világkép bemutatására túlságosan is realista ez a regényóriás.